در حاشیه خشونت
بررسیها نشان میدهد کودکانی که مورد بدرفتاری و سوء استفاده قرار گرفتهاند، در بزرگسالی تبدیل به افرادی خشن میشوند. محققان دانشگاه کلمبیا دریافتهاند کودکانی که شاهد خشونت و بدرفتاری میان اعضای خانواده هستند، احتمالا در بزرگسالی دست به خشونت میزنند. همچنین احتمال گرایش به خشونت و احتمال بروز ناهنجاریهای رفتاری در بزرگسالانی که در دوره کودکی مورد بدرفتاری و سوء استفاده قرار گرفتهاند، بیشتر است. افراط در تنبیه کودک نیز عامل دیگری است که به این ناهنجاریها دامن میزند. محققان دانشگاه کلمبیا برای انجام این مطالعه زندگی ۵۴۰ کودک را پس از سال ۱۹۷۵ برای ۲۰ سال مورد بررسی قرار دادند. نتیجه این که اگر کسی در کودکی مورد ضرب و شتم والدین قرار گیرد، احتمال آنکه در بزرگسالی خشونت را راه حل مشکلات بداند در او افزایش مییابد. همچنین مشخص شده که مشاهده رفتار خشن میان پدر و مادر مهمترین عامل گرایش افراد در بزرگسالی به اعمال خشونت علیه همسر است.
خشونت از کجا میآید؟
▪ غریزه: لورنز، کردارشناس معروف، معتقد است که غریزه پرخاشگری در تمام حیوانات و از جمله انسان به طور ارثی وجود دارد و یک ویژگی طبیعی است. فروید، پرخاشگری را حالتی غریزی و ذاتی میداند و اعتقاد دارد که کودک از بدو تولد کم و بیش برای بروز رفتارهای پرخاشگرانه آمادگی دارد.
▪ علل زیست شناختی: میزان بالاتر هورمون تستوسترون در جنس نر نسبت به ماده سبب میشود که جنس نر معمولاً پرخاشگرتر از ماده باشد. پایین بودن سطح گلوکز خون عامل دیگر مرتبط با پرخاشگری است.
▪ علل محیطی و تربیتی: نظریه پردازان یادگیری اجتماعی پرخاشگری را رفتاری میدانند که در نتیجه پاداش و تنبیه و نیز از طریق تقلید از الگوها آموخته میشود. بین دیدن صحنههای خشونتآمیز و پرخاشگرانه توسط افراد از تلویزیون با نشان دادن رفتارهای پرخاشگرانه آن افراد همبستگی مثبت وجود داشته مخصوصاً زمانی که رفتار پرخاشگرانه همراه با تقویت مثبت و همراه با به دست آوردن اهداف مورد نظر بوده باشد.
سحر حبیبی
روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )
ما را در سایت بررسی خشونت ، ریشه ها و علل آن دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 124